Egy műemlékkel szegényebb lesz az ország


Az épület, a beton felől nézve (a fotót a “60 év – 60 kép”  című jubileumi hétvégén készítettem)

Mai újsághírként olvasom, hogy országunk történetéhez ezer szállal kapcsolódó első nemzetközi repülőterünket (nem mellesleg az épület műemlékvédelem alatt áll: http://muemlekem.hu/muemlek?id=1251), melyet az elmúlt évtizedben már csak Ferihegy I.-ként emlegettünk, gazdaságossági megfontolásokból a repülőteret üzemeltető német cég, a Hochtief, bezárja.

Mint tudjuk: egy üres, használaton kívüli épület annak halálát jelenti. Mindezek fényében tekintsük át dióhéjban kedves és barátságos, mindenképpen emberi léptékű repülőterünk történetét:

Az épület a II. világháború során komoly károkat szenvedett. 1947-ben döntöttek Ferihegy újjáépítéséről a polgári forgalom számára. Az épület tervezője ifj. Dávid Károly volt, aki a képen látható forgalmi épület I. emeleti alaprajza szerint azt egy repülőgép alakjának mintájára formázta.

1947. szeptember 4. – a modernista stílusú várócsarnok tervezői látványterve

Az ünnepélyes átadási ünnepséget 1950. május 7-én, vasárnap tartották és az elkészült részek biztosították az 1946-ban megalakult és Budaörsi székhelyű Maszovlet itteni működését.

Az avatóra feldíszített nemzetközi repülőtér

A légitársaság ekkor még csak néhány külföldi járatot, a prágait, a bukarestit, a varsóit és a szófiait tartotta fenn. Ferihegyre az első időkben menetrend szerint csak a hazánkéhoz hasonló politikát folytató országok gépei jártak.

1954 – a repülőtér várócsarnoka, immáron teljes üzemmódban

Az első, nyugatra induló menetrend szerinti járat a Malév bécsi járata volt 1956 nyarán. Az első nyugati légitársaság, mely ilyen járatot nyitott Budapestre, a KLM holland légitársaság volt 1957-ben.

1955. nyara – a kilátóterasz és a meteorológiai torony

A forgalmi épület teljes befejezése is erre az időszakra esett és megkezdődtek a 2500 m-es futópálya hosszabbítási munkái is a nagyobb gépek megjelenése miatt. 1958 végére elkészült a 3010 m-re meghosszabbított futópálya.

1958. tavasza – a reptér az autóparkolóval

2006-ban a reptér angol tulajdonosa az épület műemlék-jellegét maximálisan szem előtt tartva gyönyörűen felújíttatta Ferihegy I-et.

Alábbi privát fotóim ezt a felújított állapotot mutatják.

2006. szeptember – a várócsarnok a felújítás után

2006. karácsonya –az angol reptér-üzemeltető ünnepi díszruhába öltöztette az épületet

Aztán az üzemeltetői jogokat az angolok eladták a mostani tulajdonosnak, majd jött a február 3-i Malév-csőd, a többit innen már tudjuk. A MALÉV után szívem immáron e gyönyörű épületért is vérzik.

~ Szerző: hessenwinkel - 2012-03-14.

Egy hozzászólás to “Egy műemlékkel szegényebb lesz az ország”

  1. Reblogged this on Blogtallózó.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: